Atelier de cultura Cinematografica (11-14 ani)

 

Cinema-ul este cea mai populară artă, însă este cea mai puțin prezentă în viața copiilor și a adolescenților. Cinematografele, din păcate, sunt limitate la programul de animații și filme de entertainment de dată recentă, televiziunile nu au programe speciale pentru copii și tineri în care cinema-ul și artele vizuale să fie conținute, iar școlile și liceele nu au în programă nicio oră dedicată educației cinematografice.

Cinema-ul poate fi pentru copii și tineri un instrument de cunoaștere incredibil de complex și de important atât pentru o privire spre exterior, pentru descoperirea lumii, a oamenilor și a umanității, cât și pentru o privire înspre interior, pentru chestionarea propriilor lor păreri, dileme, confuzii, emoții și imaginații.

Cinema-ul este și un mijloc foarte eficient de comunicare și o platformă de dezbateri. Filmele oferă viziuni diferite despre lume și oameni, pe care copiii și tinerii le pot cunoaște, analiza și dezbate într-un timp relativ scurt.

Cinema-ul ar putea fi (așa cum se întâmplă în lume) mijloc sau material didactic extrem de util, plăcut și eficient pentru predarea unor materii în școli și licee, dar și un instrument adecvat nevoilor unei educații cu bătaie lungă.

 Scop

Cu acest atelier de cultură cinematografică propunem copiilor:

 a) familiarizarea cu arta cinematografică:

  • dobândirea cunoștințelor de bază ale artei cinematografice;
  • dobândirea unui vocabular și a unui instrumentar necesare analizelor de imagini (statice și în mișcare);
  • descoperirea importanței contextului cultural și istoric și a influențelor și reperelor culturale;
  • identificarea și analiza diferențele dintre filmele comerciale și cele de artă.

b) un program de dezvoltare personală și de educație prin cinema:

  • dobândirea abilității de a fi atent la puncte de vedere diferite și de a argumenta punctul de vedere propriu;
  • dobândirea încrederii în propria părere și a curajului de a-și confrunta propria viziune cu a celorlalți;
  • dezvoltarea simțului critic și a unui spirit ludic;
  • discuții legate de teme precum: realitate – imaginație – ficțiune/ diferențe sociale/ familia/ justiție-adevăr/ prietenie.

Mod de desfășurare: Analiza si discutie pe marginea unor fragmente din filme

Fiecare dintre cele 5 ateliere are o durată de 2 ore, în care vom identifica elemente de estetică cinematografică și vom analiza comparativ în fragmente de film, similare sau diferite ca epocă, gen, subgen, autor, tematică etc. și vom folosi fragmentele ca suport pentru un dialog legat de una sau două teme tratate diferit în respectivele filme.

1. De la fotografie la imagini în mișcare. Memorie, imaginație și poveste. La ce sunt bune filmele?

  • Voyage dans la Lune (1902), de Georges Méliès
  • Nanook of the North (1922), Robert J. Flaherty
  • Sherlock Jr. (1924) , de Buster Keaton
  • The Wizard of Oz (1939), de Victor Fleming 
  • Cinema Paradiso (1988), de Giuseppe Tornatore
  • Big Fish (2003), de Tim Burton

2. Din ce sunt compuse și cum sunt construite imaginile (camera, sunet, lumină, culoare, personaje)? Ce legături există între aceste elemente și ce impresii ne lasă? Despre emoții și idei

  • I Was Born But … (1932), de Yasujiro Ozu
  • The Kid (1921), de Charles Chaplin 
  • Mon Oncle (1958), de Jacques Tati
  • Time Bandits (1981), de Terry Gilliam
  • Billy Elliot (2000), de Stephen Daldry

3. Sunetul (muzică, efecte sonore, voce) – prezența și absența lui. Ce importanță are coloana sonoră în legătură cu imaginile, cu personajele, cu povestea? 

  • Modern Times (1936), de Charles Chaplin
  • The Red Baloon (1956), de Albert Lamorisse
  • The Party (1968), de Blake Edwards
  • E.T. the Extraterestrial (1982), de Steven Spielberg 
  • Indiana Jones and the Last Crusade (1989), de Steven Spielberg

4. Montajul: ordinea imaginilor, schimbarea și durata cadrelor. Timpul filmului și timpul poveștii. Poveste, atmosferă, emoții. Surprize și anticipare.

  • Zéro de conduite (1933), de Jean Vigo
  • Singin’ in the Rain (1952), de Stanley Donen, Gene Kelly
  • Les vacances de Monsieur Hulot (1953), de Jacques Tati
  • Superman (1978), de Richard Donner
  • Moonrise Kingdom (2012), de Wes Anderson

5. Regizor, narator, personaj, spectator. Cine spune povestea și ce urmează? Cum a fost filmul?

  • It’s A Wonderful Life (1946), de Frank Capra 
  • Les 400 coups (1959), François Truffaut
  • Stand By Me (1986), de Rob Reiner
  • Adventures of Baron Munchausen (1988), de Terry Gilliam
  • Spirited Away (2001), de Hayao Miyazaki

you-won-cannes-cinema-paradiso

 

 

Imagine sus din “ET”

si imagine jos din “Cinema Paradiso”


Actorie si Cinema - alte ateliere si evenimente

actorie_copii

Atelier practic de Teatru pentru copii (7-12 ani)

Pe parcursul celor sase intalniri ale atelierului ne...  [Citeste mai mult]
Buying-Hats

Actorie si improvizatie pentru copii (7-12 ani) (16-19 august)

  intalnirile se desfasoara zilnic: marti 16, miercuri...  [Citeste mai mult]
design-book-cover-chit-chat

Descopera personajele de poveste prin Teatru (7-12 ani)

Copiilor le plac povestile. Obiectivul pricipal al acestui...  [Citeste mai mult]